Thursday, September 24, 2009

Aidilfitri Ku Di Malaysia!



Aku rase belum terlambat untuk aku mengucapkan selamat hari raya aidilfitri kepada semua umat Islam yang mengenali aku.. Aku merasakan aidilfitri tahun ini boleh kata ade best dgn xbest la.. 1st sebab
aku xbalik ke kampung.. Memandangkan aku bakal berangkat ke luar negeri untuk menyambung pelajarang, so family aku decide untuk beraya di rumah kami sahaja untuk memudahkan proses keberangkatan.. Yang kedua, sebab raye da xsame macam biase.. Tiada melawat ke rumah2 sedara mara.. Tiada ziarah kubur sebab kubur dekat terengganu.. Tiada kecoh2 mlm raya seperti di kampung.. Tiada nyamuk raya nk datang gigit.. Tu yang x best.. Yang best nye, aku dapat menyambut lebaran dgn penuh selamat.. Maksud aku semua ahli keluarga ade di rumah la.. Xde yang injured maen mercun ke.. Xde.. 2nd, sebab tahun ni first tym aku pergi rumah terbuka Perdana Menteri, Dato' Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak..

Nak cerita sikit pengalaman ke rumah terbuka tersebut.. PM kite lah yang telah menyuarakan hasrat menubuhkan komuniti 1Malaysia seawal bulan pertama beliau memegang tampuk pemerintahan negara.. Dan di rumah terbuka tersebut juga lah dapat dilihat semangat 1Malaysia tu membara.. Hari Raya, tapi semua kaum ade.. Melayu,Cina,India,Bangla,Arab... Bnyk lagi la nk tulis kat sini.. Dianggarkan lebih kurang 50,000
orang yg telah menghadiri majlis tersebut.. Bayangkan lah betapa sesaknya majlis yang dilangsungkan di Seri Perdana, Putrajaya tu.. Mknn?? Sebut je nk ape.. Sume jenis mknn ade.. Cume kene gerak skit la cari mknn2 tu sume.. Hehe.. Mmg kenyang tu xpayah ckp la kan.. Sape yg mmg nk lepas dendam mkn tym puase, mmg situlah tempat persinggahan yang paling afdhal.. Haha..

Lepas tu nk crite peluang dpt bersalam dgn org nombor 1 negara, Dato' Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak.. Kene beratur tu da mmg la kan.. beratur bukan maen panjang lagi.. Aku ni plak beratur bukan bawah canopy yang die dirikan kat situ.. Kemudian dgn kuasa Allah, hujan pon turun la.. Bukan maen lagi hujan.. Mmg kuyup la aku tym tu kan.. Aku pon lari a dptkan tempat teduh.. Aku tinggalkan tempat aku beratur tu kejap.. Then, hujan da reda skit, aku dtg balik.. Rupenye dah penoh.. Kira tempat aku da kene amek la.. Aku pon ape lagi.. Dengan selamba potong queue.. Haha..

Pastu tengah aku try2 nk mencelah2 kt depan tu, hujan la plak lagi skali.. Tapi org blakang aku mmg tolak org depan suro masok bagi xkene hujan... Berhimpit2 tym tu.. Reporter pon ape lagi.. Mengambil peluang keemasan tersebut untuk snap gmbar2 org berebut2 tu la.. Smpy ade yg pitam woo! Tu je crite mase berebut2 tu.. Kalau nk crite lagi, kene live a baru best.. Haha..

Pastu da agak lame skit aku pon di beri la peluang masok untuk bersalam dgn Perdana Menteri kita.. Da abes salam semua, klua la amek bungkusan yg diberi oleh pihak PM dan Jemaah Menteri.. Pastu nk rewind skit.. Tym tga berebut2 mase beratur nk dpt tmpt teduh sebab hujan tu, aku pon terdengar la sorg mamat ni jerit.. "Takpe.. Demi Perdana Menteri, kami sanggup berbasah.. Kami sanggup berhujan sebab nk salam PM.. Kami sanggup beratur 2 jam untuk jumpe PM 2 saat.." Haha.. Xbole bla ayat mamat tu.. Ape2 pon  mkn mase tu mmg sedap :)

Tp raye tahun ni mmg membawa erti yg berbeza dari raya2 sebelum ini.. Aku berharap ini bukan aidlifitri yang terakhir buat ku di Malaysia.. Aku berharap dapat balik raya tahun depan woo!! Haha..

Salam Aidilfitri,
hafizhalim


No comments:

Post a Comment